Unapređenje registra medija

04/30/2019

Tanja Maksić- BIRN/AOM

Ko je vlasnik medija i iz kojih izvora se finansiraju mediji su dve glavne informacije koje svaki građanin treba da zna da bi mogao da proceni kako se kroji uređivačka politika jednog medija. Zakonitost je jasna- ako je vlasnik medija naklonjen jednoj političkoj opciji, i medij će o njoj pohvalno izveštavati.

Takođe, građani moraju da znaju koji mediji se finansiraju iz budžeta, sa kojom količinom novca i da li neki mediji imaju „lakši pristup“ tom novcu i česte ugovore sa državnim institucijama, dok je drugima budžetski novac nedostupan. Mali broj građana, zapravo, je upoznat sa ovim informacijama, iako se, suštinski radi o novcu koji ide iz njihovog džepa.

Sve važne informacije o medijima, neka vrsta njihove lične karte, treba da se nađe u Registru medija koji vodi Agencija za privredne registre. Ovaj Registar postoji od 2014. godine i funkcioniše kao onlajn baza podataka.

Za 4 godine funkcionisanja Registra, pokazalo se da je ova baza podataka od male koristi za građane i da bi njegovo funkcionisanje moglo dodato da se unapredi kako bi služio svojoj svrsi – da bude centralno mesto za sve važne podatke o medijima i tokovima novca u ovom sektoru. Dodatno, Registar je tehnički formiran tako da se prosečan korisnik teško snalazi i potrebno je dosta truda da bi došao do kompletne informacije.

Zato je jedna od mera iz Akcionog plana za Partnerstvo za otvorenu upravu i unapređenje rada ovog Registra kroz propisivanje sve potrebne dokumentacije koja se prilaže, obaveze institucija koje troše novac, osnov po kom se novac daje medijima, sankcije za one koji obaveze ne poštuju, i to sve transparentno, lako za korišćenje i dostupno na klik svim zainteresovanim građanima.

Glavni cilj države potrošnje je da učini rad medija boljim, da se ovom vrstom državne pomoći obezbedi kvalitetniji sadržaj građanima. Prvi korak je ka tom cilju je javna dostupnost svih važnih podataka o medijima, a uređenje Registra medija neophodna mera.